به گزارش مشرق، پیروز حناچی شهردار سابق تهران در جریان افتتاح فاز نخست پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار تاکید کرد: اجرای پروژههای بزرگ در شهر تهران، با گشایش این بزرگراه به پایان می رسد.
این مساله در حالی از زبان شهردار دوره پنجم مدیریت شهری تهران عنوان شد که اداره کلانشهر تهران طی این دوره مدیریت شهری با توجه به رویکردهای مدیریتی خاص و همزمانی این دوره با ورود کرونا به کشور تنها در سطح نگهداشت شهر باقی ماند و مدیران تنها بر روی پروژه های محله محور تمرکز داشتند.
این نسل جدید این طور تعریف شد که پروژههای شهری در راستای ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد آرامش در محدودههای مسکونی و توسعه قلمرو عمومی تعریف میشود و احترام به محیط زیست در اولویت طراحی و اجرای آنها خواهد بود.آنها معتقدند بودند نسل جدید پروژه های شهری که آرامش و کیفیت را برای شهر به ارمغان می آورد باید جایگزین ابرپروژه ها در تهران شوند.
آخرین پروژه ای که به عنوان میراث باقی ماند
با این رویکرد و علی رغم وعدهها پروژه شهید رستگاری هم در موعد مقرر به پایان نرسید و هنوز بخشهایی از این پروژه که قرار بود دو سال پیش افتتاح شود باقی مانده است.
عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به وجود ۱۱ معارض، در محدوده کندورهای این پروژه که در محدوده اتصال به بدنه شهری قرار دارد، گفت: تا زمانیکه توافق با معارضین حاصل نشود، و املاک آنها خریداری نشود، این پروژه باقی خواهد بود و رویکرد ما برای حل این مساله تعامل با شهروندان است.
اما بزرگراه نجفی رستگاری که همچنان در لیست پروژه های نیمه تمام شهر تهران باقی است، یکی از پروژههای بزرگ به طول شش کیلومتر است که از سال ۸۸ اجرای آن شروع شده بود، و یکی از عریضترین بزرگراهها به عرض ۷۶ متر است که در هر باند تندرو چهار باند حرکتی و در لاین کندرو نیز دو باند حرکتی ساخته شده است.
صفاصبوری دیلمی معاون سابق فنی و عمرانی با اشاره به اینکه بعد از احداث این پروژه مسیر ۷.۵ کیلومتری که مردم برای دسترسی طی میکنند به شش کیلومتر خواهد رسید عنوان کرده بود که عملکرد ترافیکی بزرگراه شهید نجفی رستگار تا حد قابل توجهی به مانند کارکرد یک محور کمربندی خواهد بود. چرا که بهره برداری از این بزرگراه سبب تفکیک ترانزیتی و بزرگراهی از رفت و آمدهای محلی خواهد شد.
بزرگراه شهید رستگار برای میدان بسیج، بزرگراه بسیج، بزرگراه بعثت و بخش شرقی بزرگراه آزادگان نقش یک محور کمکی را ایفا میکند و بار ترافیکی این معابر را کاهش میدهد و موجب بهبود وضعیت مبادی ورودی شرق و جنوب شرقی تهران میشود. به گونهای که کسانی که میخواهند از جنوب یا غرب کشور از تهران عبور کنند دیگر نیاز نیست که وارد منطقه مسکونی افسریه و بسیج شوند و دیگر ترافیک کامیونها دراین بخش شهر را نخواهیم داشت.
پروژه بزرگراهی که رینگ شهری تهران را تکمیل میکند
شعبانی در پاسخ به این سوال که آیا بزرگراه شهید رستگاری آخرین ابرپروژه تهران خواهد بود، گفت: پروژه بزرگراهی شهید شوشتری با ۱۶.۵ کیلومتری ابر پروژه های شهرداری تهران است که رینگ شرقی تهران را تکمیل می کند دیگر ابرپروژه شهری تهران خواهد بود.
معاون شهرداری تهران، پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به پروژه شوشتری و اتصال آن به بزرگراه تهران - ساوه یکی از ابرپروژه های ماست که حتی از نظر کیلومتراژ و حجم نمی توان آن را با پروژه شهید رستگاری مقایسه کرد.
باقی ماندن ۲۳ پروژه از طرح جامع شهر تهران مبنای عمل
وی با تاکید بر اینکه ۲۳ پروژه برای تکمیل طرح جامع تهران باقی مانده است که حجم عملیاتی سنگینی دارد، گفت: نمی خواهیم خارج از این برنامه پروژه ای را به تازگی در تهران تعریف کنیم، چون با تکمیل این برنامه ها بخش اعظمی از بار ترافیکی تهران کاسته می شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران درباره تعداد و زمان افتتاح پروژه های نیمه تمام شهرداری تهران اظهار داشت: زمان افتتاح بستگی به حجم پروژه دارد و نمی توانیم قول بدهیم برای مثال پروژه بزرگراهی شهید برجرودی را در مدت کوتاهی افتتاح کنیم.
سه راه باغ شهر و اتصال ثامن را تمام کردیم
وی با تاکید بر اینکه سیاست شهرداری در این دوره حداکثر بهرهمندی مردم از پروژههای عمرانی است، گفت: با این سیاست هر پروژهای را که در توانمان باشد در اسرع وقت افتتاح می کنیم تا مردم منتفع شوند. نه اینکه با نگاه سیاسی پروژه ها را افتتاح یا معطل کنیم.
شعبانی با اعلام این خبر که تا پایان سال ۴ پروژه عمرانی در شهر تهران افتتاح می شود، گفت: تکمیل تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر و تقاطع غیرهمسطح ثامن از جمله برنامه های ما بوده است که افتتاح شد، و دوره قبلی نمی تواند ادعایی روی آن داشته باشد، چون اگر همتی داشتند آنرا در دوره خود تکمیل می کردند.
انتهای پیام/